O mužovi, ktorý prebúdzal z amerického sna

10. októbra 2015, Májovský, Historické náhľady

Spisovateľ Arthur Miller prichádza v roku 1915 na svet, ako potomok židovských emigrantov z Poľska, ktorí sa usídlili v New Yorku. Jeho otec sa pokúšal obchodovať, avšak neúspešne. Zanedlho zbankrotoval a rodina sa ocitla na pokraji biedy. Malý Arthur tak musel prispievať do rodinného rozpočtu. Skoro ráno rozvážal chlieb z miestnej pekárne a potom sa ponáhľal do školy. Prázdniny preňho prakticky neexistovali. Pomáhal otcovi živiť rodinu.

Keď sa pokúsil zarábať na univerzitné štúdium bral, čo mu prišlo pod ruku. Pracoval v rádiu, ako vodič kamiónu a neskôr v predajni s automobilovými súčiastkami, kde bol ako Žid, vystavený antisemitskému šikanovaniu. Americký sen preňho predstavoval biedu a ponižovanie. Na vlastnej koži sa smutne presvedčil, ako v skutočnosti vyzerá plnenie sna. Táto jeho skúsenosť sa mu hlboko vpísala do pamäti, a neskôr ju pri písaní chcel vykričať všetkým, ktorí sa domnievali, že v Amerike urobia oslnivú kariéru.

Po zarobení peňazí začal študovať na univerzite v Michigane. Tam si na krúžkoch pod vedením dramatika a profesora Kennetha Rowa, overoval sily v písaní hier. Jeho talent a ľahkosť, s ktorou vytváral početné hry mu predznamenala kariéru. Tá na seba nedala dlho čakať, dostal ponuku pracovať ako redaktor v štúdiu Metro-Goldwyn-Mayer v Hollywoode.

Počas práce sa začal oslobodzovať a písať vlastné scenáre. Z pozorovania života obyčajných Američanov vznikla hra Všetci moji synovia, ktorá otriasla divadelným svetom New Yorku. Miller sa dotkol tabu. Vytvoril obraz hrdinu, ktorý bol Američan, dedič tradície správnosti a cti, avšak získavajúc bohatstvo výrobou súčiastok do bojových lietadiel. Miller pripomenul, že Spojené štáty sú, okrem iného, obrovskou fabrikou smrti, ktorá zamestnáva milióny tichých vrahov, každú nedeľu spievajúcich žalmy vo svojich kostolíkoch.

V ďalšej hre Smrť obchodného cestujúceho vykreslil portrét Willyho Lomana, obchodného agenta, ktorý sa upracuje až na smrť, a predsa ho americký sen o bohatstve z ďaleka obchádza. Aby Willy radikálne zmenil situáciu svojej rodiny, rozhodne sa spáchať samovraždu. Peniaze zo životnej poistky majú zlepšiť sivý život jeho najbližších. Dielo a postava Willyho Lomana zožala slávu. Za brány divadla ju vynieslo štúdio Columbia Pictures, ktoré ju prenieslo na filmové plátno.

Pri práci na filme sa Arthur Miller, vtedy už ženatý muž, zoznamuje s herečkou, ktorej sláva a kariéra sa uberá do rozhodujúcej fázy. Volala sa Marilyn Monroe. Spisovateľ sa do nej zaľúbil, čo ho priviedlo k rozvodu a novým životným udalostiam. Už vtedy bola Marilyn veľkou hviezdou. Mala za sebou inscenáciu hry Skúška ohňom, ktorá predstavovala v kostýmoch historického procesu s čarodejníkmi honbu zameranú na ľavicových umelcov. Hollywood z nej chcel vytvoriť idol a stelesnenie živočíšnych chúťok mužov. To ju však vyčerpávalo.

Keď sa Marilyn stala jeho ženou, zanechal literárnu tvorbu. Všetok svoj čas venoval psychicky labilnej herečke. Žiaľ, nepodarilo sa. Manželstvo po piatich rokoch stroskotalo a o rok neskôr našli Marilyn mŕtvu na motelovej izbe.

Po rokoch trápenia si Miller našiel novú manželku a vrátil sa opäť k tvorbe. Krátko pred smrťou požiadal, aby ho previezli na farmu v štáte Connecticut, na ktorej býval s Marilyn. Roku 2005 tu zomiera, a spečaťuje tak svoju lásku, ktorá ho až do smrti neopustila. Bola to láska k Marilyn Monroe.